Avrupa Birliği tarafından özel gereksinimli bireylerinin din/dil/ırk/cinsiyet ayrımı yapılmaksızın tamamının insan haklarından yararlanması, topluma ve ekonomiye katılımda eşit fırsatlara ve erişime sahip olmaları, nerede nasıl ve kiminle yaşayacaklarına karar verebilmeleri, destek ihtiyaçları ne olursa olsun AB içinde özgürce hareket edebilmeleri ve ayrımcılığa maruz kalmamaları amacı doğrultusunda “2021-2030 Engelli Hakları Stratejisi” kabul edilmiştir. UNESCO’nun 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri olan “Nitelikli Eğitim” ve “Eşitsizliklerin Azaltılması” konuları da özel gereksinimli bireylerin eğitim ve yaşam hakları üzerinde önemle durmaktadır.
Ülkemizde de bütün öğrenciler için fırsat eşitliğini sağlamak, eğitim sürecini engelli öğrenciler için de anlamlı hale getirmek, engelin doğasından kaynaklanan farklılıklara göre gerekli tedbirleri almak ve düzenlemeleri yapmak üzere 2010 yılında Üniversitelerde “Yükseköğretim Kurumları Engelliler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği” gereğince Engelli Öğrencilerle İlgili Komisyon ve Birimler kurulması kararı alınmıştır. Bir diğer taraftan 14 Temmuz 2009 tarihinde Resmî Gazete’de yayınlanan “Engellilerin Haklarına İlişkin Milletlerarası Sözleşme” metninin “Madde 32 Uluslararası İşbirliği” kısmında özellikle bu konuya vurgu yapacak şekilde “(b) Bilgi, deneyim ve eğitim programları ve iyi uygulamaların değişimi ve paylaşımı aracılığıyla kapasite geliştirmeyi teşvik etmek ve desteklemek, (c) Araştırma, bilimsel ve teknik bilgiye erişim konularında işbirliğini geliştirmek” bentleri raporlanmıştır. Dolayısıyla, yükseköğretim kurumlarının engellilerin eğitim ve araştırmaya erişimi için gerekli ve yeterli donanıma sahip olması önem arz etmektedir.
Özel gereksinimli bireylerin haklarını, bilimsel ve sosyal ihtiyaçlarını öncelikleyen, Ülkemizin köklü yükseköğretim kurumlarından olan Selçuk Üniversitesi, son yıllarda bu konudaki çalışmalarına ivme kazandırarak, üniversite kampüs sınırları içerisinde engelli bireylerin tam, etkin ve eşit katılımını sağlamak amacıyla gerçekleştirilen çalışmaların tespiti ve başarılı bulunanların ödüllendirilmesi, ayrıca kamuoyunda farkındalık oluşturulması adına YÖK tarafından verilen "Engelsiz Üniversite Bayrak Ödülleri"nden 2021-2022 yılında 9 bayrak ödülü ve 2022-2023 yılında 37 bayrak ödülü almış ve 2023 yılının Türkiye 1.si olmuştur. Dahası, süreçte yapılan çalışmalar ile, dünyanın önde gelen sıralama kuruluşlarından THE Impact Ranking 2023 sonuçlarına göre “Eşitsizliklerin Azaltılması” alanında Türkiye’de 1.si olmuştur.
Selçuk Üniversitesi kampüsünde kurulmuş olan İleri Teknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi (İLTEK), modern cihazları ve uzman kadrosuyla üniversitelerde, özel ve kamu kurum/kuruluşlarında yürütülen çalışmalar için araştırma, analiz ve eğitim merkezi olarak hizmet vermekte olup, Collaboration for Science(C4S) ve Science for Society (S4S) sloganlarıyla herkes için bilim düsturunu edinmiştir. İLTEK, üniversitemizin özel gereksinimli bireylere yönelik belirlediği “birey kaynaklı” ve “eğitim ortamı kaynaklı” sorunları ele alarak, engelli üniversite öğrencilerinin kariyerlerini sınırlamayan, engelsiz laboratuvar fırsatları sunan bir akademik ortamı hedeflemiştir. Bilimsel araştırma merkezlerinde engellilerin çalışabilmesi için ihtiyaçların belirlenmesi ve merkezlerin engelsiz araştırmaya uygun yapılandırılması oldukça önemlidir. İLTEK, bu konunun öneminin farkında olan ve iyileştirmeler için Üniversite yönetimi ile iş birliği halinde çalışan bir bilimsel araştırma merkezidir. İLTEK, Selçuk Üniversitesi bünyesinde İSG konusunda pilot uygulama yeri olarak seçilmiş olduğundan İSG ile ilgili tüm tedbirler alınmış olup, bina alt yapısı bedensel engellilere uygun hale getirilmiştir. Bina içerisinde asansör, çift kanatlı laboratuvar kapıları ve otomatik açılan ana bina ve laboratuvar koridor kapıları mevcuttur. Laboratuvarlar da dahil tüm bina kamera sistemiyle izlenebilmektedir. Üniversite Rektörlüğü tarafından kontrolü sağlanan 24 saat güvenlik hizmeti de mevcuttur.