7.12.2023 - Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
ÜNİVERSİTEMİZ ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİNİN DİKKATİNE
Geçtiğimiz günlerde üniversitelere kayıt ve ikamet işlemlerine ilişkin YÖK ve İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı arasında yeni bir protokol yapılmıştır. Bu protokol gereği uluslararası öğrenciler ikamet işlemleri için gerekli olan evrakları bundan sonra Üniversitelere teslim edeceklerdir.
Buna göre, Üniversitemize kayıt yaptıracak uluslararası öğrencilerin ikamet izni için gerekli olan belgeleri, yeni bir duyuruya kadar, öğrenim görecekleri ilgili birimlere (Fakültelere/Yüksekokullara/TÖMER) teslim etmeleri gerekmektedir. Bu birimler kanalıyla ikamet izni evrakları İl Göç İdaresine ulaştırılacaktır. Yeni bir duyuruya kadar uluslararası öğrencilerimizin evraklarını almaya yetkili birimler öğrencilerin öğrenim göreceği fakülte/yüksekokul/TÖMER öğrenci işleridir.
Bu yeni düzenleme doğrultusunda uluslararası öğrencilerimizin ikamet izin işlemlerinin aksamadan yürütülmesi için aşağıda belirtilen evraklarla birlikte doğrudan öğrenim görecekleri ilgili birimlere gitmeleri gerekmektedir. İkamet izni için gerekli olan evraklar daha sonra topluca İl Göç İdaresine gönderilecektir.
Kayıt Sırasında İKAMET İŞLEMLERİ İÇİN Birimlere Teslim Edilmesi Gereken Belgeler
-Vize muafiyetiyle ya da farklı amaca yönelik vizeyle gelenler için; veli/vasi bilgisini içeren belge (doğum belgesi, aile belgesi vb.) ve veli/vasi/yasal temsilcisi tarafından verilen muvafakatname (amacına uygun vizeyle ((öğrenim vizesi)) gelenler için; muvafakatname ve veli/vasi bilgisini içeren belge istenmeyecektir)
NOT: Yukarıda yazılı belgeler sadece ikamet izni için gerekli olan evraklardır. Bu belgeler İkamet İzni işlemleri için daha önce İl Göç İdaresine verilmekteydi. Bunlardan başka, Okula öğrencilik kaydı için gerekli olan evraklar, ayrıca hazırlanıp öğrenim göreceği ilgili birimlere verilmesi gerekir.
IMPORTANT ANNOUNCEMENT REGARDING RESIDENCE PROCEDURES FOR INTERNATIONAL STUDENTS
Recently, a new protocol has been signed between YÖK and the Ministry of Interior, Directorate of Migration Management regarding university registration and residence procedures. In accordance with this protocol, international students will submit the documents required for residence procedures to universities from now on.
Accordingly, international students who will enrol in our university are required to submit the documents required for residence permit to the relevant units (Faculties/Schools/TÖMER) where they will study until a further notice.
Residence permit documents will be delivered to the Provincial Immigration Administration through these units. Until a new announcement, the units authorised to receive the documents of our international students are the student affairs of the faculty/school/TÖMER where the students will study.
In line with this new regulation, our International Students are required to go directly to the relevant units where they will study with the documents specified below in order to carry out their residence permits without any disruption. The documents required for the residence permit will be sent collectively to the Provincial Immigration Administration.
Documents that must be delivered to the units for residence procedures during registration are as follows:
Residence permit registration/application form (ink signature by the student)
-For those who come with a visa exemption or a visa for a different purpose; A document containing parent/guardian information (birth certificate, family certificate, etc.) and a letter of consent given by the parent/guardian/legal representative (for those arriving with a visa suitable for the purpose ((student visa)); a letter of consent and a document containing parent/guardian information will not be required)
NOTE: The documents written above are only the documents required for a residence permit. (As it is known these documents were previously required to be submitted to the Provincial Immigration Administration for residence permit procedures.) In addition to these, the documents required for student enrolment in the school must be prepared separately and submitted to the relevant units where they will study.