HIZLI ERİŞİM
Akreditasyon Kuruluşları

ULUSAL AKREDİTASYON KURULUŞLARI

Ulusal akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesi, aşağıda sıralanan ölçütler doğrultusunda Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından gerçekleştirilmektedir.

  1. Kuruluşun, önceden tanımlanmış ve ilan edilmiş bir misyonu ve hedefleri bulunmalı, bu hedefler doğrultusunda faaliyetlerini sürdürebilmeli ve geniş paydaş katılımını sağlayarak yönetişim süreçlerini ve uygulamalarını yürütmelidir. Ayrıca, kuruluşun kullandığı akreditasyon kriterlerinin ve uygulamalarının ulusal ve uluslararası standartlara, özellikle Avrupa Yükseköğretim Alanı Kalite Güvencesi Standartları ve İlkelerine (ESG), uygun olduğu kanıtlanmalı ve alınan kararların güvenilirliği gösterilmelidir.
  2. Kuruluşun kurumsal ve mali yapısı, yürüttüğü faaliyetlerin yasal çerçevesine uygun, sürdürülebilir ve sağlam bir yapıda olmalıdır.
  3. Kuruluş, organizasyonel yapısı, operasyonel süreçleri ve resmi kararlar açısından bağımsız olmalıdır.
  4. Program akreditasyon faaliyetlerinin sonuçlarını içeren genel değerlendirme raporları düzenli olarak yayımlanmalıdır.
  5. Akreditasyon faaliyetlerini yürütmek için kuruluş, yeterli insan kaynaklarına ve mali kaynaklara sahip olmalıdır.
  6. Kuruluş, faaliyetlerinin çıktılarının izlenmesi, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesi amacıyla uygun bir iç kalite güvence sistemine sahip olmalıdır.
  7. Kuruluş, faaliyetlerinin ulusal ve uluslararası standartlara uyumunu değerlendirmek ve kalite güvencesi sistemini sürekli iyileştirmek amacıyla dış değerlendirme süreçlerine tabi tutulmalıdır.

ULUSLARARASI AKREDİTASYON KURULUŞLARI

Uluslararası akreditasyon kuruluşlarının tanınması, YÖKAK tarafından aşağıdaki ölçütler çerçevesinde gerçekleştirilir:

  1. Kalite güvencesi faaliyetleri

    Kuruluş, kalite güvencesi faaliyetlerini paydaş katılımıyla düzenli olarak yürütmeli ve bu faaliyetleri belirli hususlara dayandırmalıdır:

  • Kuruluş, misyonu ve hedefleri doğrultusunda program akreditasyon süreçlerini açık ve net bir şekilde tanımlamalıdır.
  • Paydaşların temsili, süreçlerde yer almalıdır.
  • Akreditasyon sürecinde kullanılacak dokümanlar kuruluşun web sayfasında yayımlanmalıdır.
  • Akreditasyon değerlendirme sonuçları kamuoyuna açıklanmalıdır.
  • İtiraz süreçleri açık ve anlaşılır biçimde belirlenmelidir.
  1. Çıktı odaklılık

    Kuruluş, akreditasyon sürecini "çıktı odaklı" bir yaklaşımla yürütmelidir. Bu doğrultuda:

  • Akreditasyon değerlendirmesi çıktı odaklı yürütülmelidir.
  • Öğrenme çıktıları, öğrenci başarısı, ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve mezun geri bildirimleri dikkate alınmalıdır.
  1. Tematik analiz

    Kuruluş, yürüttüğü akreditasyon süreçlerine ilişkin genel bulguları içeren tematik analiz raporları hazırlamalı ve kamuoyuna sunmalıdır. Bu raporlar, akreditasyon faaliyetlerinin sonuçları ile ilgili genel yaklaşımları, iyi uygulama örneklerini ve yapısal sorunları analiz etmelidir.

  1. İç kalite güvencesi

    Kuruluş, faaliyetlerinin çıktılarının izlenmesi, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi amacıyla uygun bir iç kalite güvencesi sistemi oluşturmalıdır. Bu sistem, kuruluşun web sayfasında açıkça tanımlanmalı ve kamuoyuna paylaşılmalıdır. Ayrıca, kuruluşun tüm personeli yetkin olmalı ve etik kurallar çerçevesinde hareket etmelidir.

  1. Dış değerlendirme

    Kuruluş, en az beş yılda bir dış değerlendirme süreçlerine tabi tutulmalı ve bu süreçlere dahil olduğunu göstermelidir. Uluslararası kalite güvencesi ağlarına üye olan kuruluşlar, bu ağlar tarafından yürütülen dış değerlendirme süreçlerine katıldıkları takdirde bu gerekliliği karşılamış sayılırlar.


69642
Öğrenci
390251
Mezun
3160
Akademik Personel
4365
İdari Personel
24
Fakülte
7
Enstitü
5
Yüksekokul
22
Meslek Yüksekokul
53
Araştırma Merkezi
187
Öğrenci Topluluğu