HIZLI ERİŞİM
Doktora Danışmanlık Yönergesi

SELÇUK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ (DOKTORA) DANIŞMANLIK YÖNERGESİ

 

Amaç ve Kapsam

MADDE 1-(1) Bu yönergede söz edilen danışmanlık, lisansüstü ders ve tez süreci ile sınırlıdır. Yönerge, danışmanların nitelikleri, atanmaları, görev, yetki ve sorumlulukları konularına açıklık getirmek amacıyla hazırlanmıştır

Dayanak

MADDE 2-(1) Bu Yönerge Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin (20 Nisan 2016/29690 sayılı Resmi Gazete) 8., 13., 18., 22. ve Selçuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin (21 Eylül 2018/29900 sayılı Resmi Gazete) 14, 29, 44, 55.  maddeleri esas alınarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3-(1) Bu yönergede geçen,

  1. Rektörlük: Selçuk Üniversitesi Rektörlüğünü
  2. Senato: Selçuk Üniversitesi Senatosunu,
  3. Enstitü: Selçuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitülerini
  4. Enstitü Kurulu: Selçuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüleri, Enstitü Kurulunu
  5. Enstitü Yönetim Kurulu: Selçuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüleri, Enstitü Yönetim Kurulunu,
  6. Anabilim Dalı: Enstitüde programı bulunan ve programın yürütülmesinden enstitüye karşı sorumlu olan anabilim dalını,
  7. Akademik Kurul: Enstitüde programı bulunan ve programın yürütülmesinden enstitüye karşı sorumlu olan enstitü anabilim dalının, lisansüstü eğitim ve öğretim programlarında ders veren tüm öğretim elemanlarından oluşan anabilim dalı akademik kurulunu,
  8. Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere atanan öğretim üyesini ve Senato tarafından belirlenen kriterleri yerine getiren öğretim elemanlarını,
  9. E-SCI: Emerging Sources Citation Index’i
  10. SCI: Science Citation Index’i,
  11. SCI-Expanded: Science Citation Index Expanded’ı,
  12. SSCI: Social Science Citation Index’i,
  13. AHCI: Arts and Humanities Citation Index’i,
  14. Tez: Yüksek lisans veya doktora tezini ifade eder.

 

Danışman Atanması

MADDE 4-(1) Lisansüstü programlarda danışman, üniversite kadrolarında bulunan öğretim üyeleri, arasından anabilim dalı akademik kurulu tarafından önerilir ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir.

  1. Lisansüstü programa başlayan her öğrenciye, kesin kayıt tarihinden sonraki ilk Enstitü Yönetim Kurulu toplantısında danışman ataması yapılır.
  2. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci danışman atanabilir. İkinci danışman, üniversite kadrosu içinden, dışından veya yurtdışından en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir. İkinci danışman önerisi Enstitüye danışman tarafından yapılır ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir. İkinci danışman oy hakkı olmaksızın tez savunma jürilerinde yer alabilir, tez izleme komitesi toplantılarına katılabilir.

 

  1. Sağlık Bilimleri Enstitüsü programındaki öğrenciler ile danışmanları,  karşılıklı   sorumlulukların belirtildiği, bir sözleşme imzalarlar. İmzalanan sözleşme taraflara teslim edilir ve bir örneği  Enstitü tarafından öğrenci dosyasında saklanır.

 

  1. Sağlık Bilimleri Enstitüsü programlarındaki öğrencilerin, danışman değişikliği olması durumunda yeni atanan danışman ve öğrenci karşılıklı sorumluluklarını beyan eden yeni bir sözleşme imzalar. Bu sözleşme, Enstitü tarafından öğrenci dosyasında saklanır.

 

Danışmanda Aranan Nitelikler

MADDE 5-(1) Danışman, lisansüstü eğitiminin ilk yarıyılından itibaren öğrencinin araştırma ortamına girmesi için çaba göstermelidir.

          a) Bir öğretim üyesinin Sağlık ve Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora programındaki öğrencilere danışmanlık yapabilmesi için, son üç yılda, E-SCI, SCI, SCI-Expanded, SSCI, AHCI, Alan İndeksi veya TR dizin kapsamındaki dergilerde yayımlanmış makalesinin veya kendi bilim alanında yayımlanmış en az bir kitabı veya kendi bilim alanında alınmış en az bir patentinin olması gerekir.

         b) Bir öğretim üyesinin Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora programlarındaki öğrencilere danışmanlık yapabilmesi için ;

      1. Son yıl yayınlanan Akademik Teşvik Puanı kapsamında yayın faaliyet türünden de puan almak koşulu ile en az 30 puana sahip olması gerekir. Öğretim üyesi akademik teşvik için başvurmasa bile İlgili yöksis çıktısı fakülte teşvik komitesinin onayı ile ABD başkanlığına verilir. Akademik teşvik puanı açıklanmasını takip eden güz ve bahar dönemlerini kapsar. ( Bu yönerge yürürlüğe girdiği anda, daha önce üzerinde Doktora öğrencisi bulunan öğretim üyesi, ilgili tez bitene kadar devam eder.)

     2. Akademik Teşvik puanında ilgili barajı aşan öğretim üyelerinden AHCI, Q1,Q2, SSCI ,ESCI,SCOPUS dergilerinde son üç yıl içinde yayını olanlar öncelikli olarak doktora danışmanı olarak atanırlar.

  1. Öğrenciler ile aralarında usul, füru, eş, üçüncü dereceye kadar akrabalık, husumet ve menfaat ilişkisi gibi kanaati etkileyecek bir durumu bulunanlar, danışman, jüri üyesi ve tez izleme komitesi üyesi olarak atanamazlar.
  2. Bir öğretim üyesinin aynı anda yürüttüğü danışmanlık sayısı Sağlık Bilimlere Enstitüsü için, 12’yi, diğer Enstitüler için 14 öğrenciyi geçemez. Ancak, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ile yapılan protokol dahilinde ve Üniversite-sanayi işbirliği çerçevesinde yürütülen lisansüstü programlar için bu kontenjan tüm lisansüstü eğitim enstitülerinde  %50’ye kadar artırılabilir.

 

  1. Lisansüstü programlarında görevli danışmanının, yurtdışı görevlendirmelerde altı ay, diğer durumlarda 1 yıl süre ile görevinin başında bulunamayacağı durumlarda (ücretsiz izin, doğum izni, kurum dışı görevlendirme  vb.) öğrenciye, danışman veya öğrencinin isteği doğrultusunda yeni bir danışman atanır.

 

  1. Üniversitede yer değiştiren ve emekliye ayrılan öğretim üyelerinin tez aşamasındaki danışmanlıkları, öğrencinin ve danışmanın yazılı beyanları ile süreç tamamlanıncaya kadar devam edebilir.

 

  1. Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Bir öğrenci için birden fazla danışman atanması durumunda, ikinci danışmanlık yapan öğretim üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.

 

Danışmanın Görevleri

MADDE 6-(1) Danışman, öğrencisinin öğrenme hedeflerine ulaşmasında rehberlik eden kişidir. Bu ilişkide açıklık ve dürüstlük olması gereken en önemli özelliklerdir. Bu bağlamda, danışman öğrencinin ilgi alanını ve yeteneğini dikkate alarak tez çalışmasına yönlendirmelidir. Danışman, ders ve tez konularının seçiminde öğrencinin özelliklerini en başından itibaren göz önüne almalıdır.

(2) Danışman aşağıdaki görevlerin yerine getirilmesinden sorumludur:

  1. Öğrencinin öğrenimini başarıyla sürdürebilmesi ve yönetmelikte öngörülen sürede tamamlayabilmesi için ders durumunu izler, kurumu tanıtarak öğrenciyi yeni statüsüne alıştırır ve yönlendirir.
  2. Her yarıyıl başında öğrencisinin dönem süresince alması gereken zorunlu ve seçmeli dersleri öğrenci ile birlikte belirleyerek, ders kayıt formlarını kontrol eder.
  3. Öğrencileri, değişim programları, yurt dışı eğitim olanakları ve eğitim bursları konusunda yönlendirir.
  4. Öğrencinin bilgiye ulaşma, bilgi üretme ve değerlendirme yeteneğinin gelişmesinde yol gösterici olur. Öğrenci ile birlikte tez çalışmasını planlar, çalışma için gerekli altyapının hazırlanmasını sağlar.
  5. Öğrencinin tez önerisini zamanında enstitüye vermesini, tez izleme komitesi toplantılarının düzenli olarak yapılmasını ve raporlarının hazırlanmasını takip eder.
  6. Düzenli olarak öğrenci ile görüşmeler yaparak çalışmanın sürecini ve elde edilen sonuçları değerlendirir. Danışman, öğrencisi ile verimli bir iletişim ortamı kurmaya çalışır.
  7. Tez çalışmasının yüksek etik standartlarda yapılmasına rehberlik eder. Bu çerçevede, etik kurul ve diğer ilgili kurum izinlerinin alınması ve sonuçlarının ilgili kurullara iletilmesi için öğrenciyi yönlendirir.
  8. Tez çalışması için gerekli maddi destek konusunda öğrenciyi yönlendirir, proje önerilerinin hazırlanmasına yardım eder.

ı) Tez konusuna ilişkin bilimsel gelişmeleri izler, öğrencinin de izlemesi için yol gösterir.

  1. Danışman, Tez izleme Komitesi ve Tez Savunma Sınav Jürisinin doğal üyesidir. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora programlarına kayıtlı öğrencilerin Tez Savunma Sınav jürileri danışman dahil 6 (altı) kişiden oluşur ve danışman öğretim üyesinin oy hakkı yoktur. Diğer Enstitüler için Selçuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
  2. Tezlerin yayına dönüşmesi ve mezuniyet sonrası kariyeri için öğrencisini yönlendirir.
  3. Danışman kendi gerçekleştirdiği akademik faaliyetlere (dersler, konferanslar, bilimsel toplantılar, araştırma projeleri) öğrencisinin katkı yapmasını teşvik eder.
  4. Öğrencinin akademik gelişimi ile ilgili her düzeyde objektif geri bildirimde bulunur.

 

Danışman-Öğrenci İlişkisinde Ortaya Çıkabilecek Sorunların Çözümü

MADDE 7-(1) Tez kalitesinin artırılması ve daha nitelikli bir araştırma-eğitim atmosferinin yaratılabilmesi temel hedeftir. Danışman/öğrenci ilişkisinde sorun olduğu taktirde, anabilim dalı başkanı devreye girmeli ve sorunun niteliğini belirleyerek bir uzlaşma sağlamaya çalışmalıdır. Uzlaşma sağlanamaması halinde Enstitü Yönetim Kurulu res’en danışman atama yetkisine sahiptir.

 

Yürürlük

Madde 8-(1) Bu yönerge Selçuk Üniversitesi Senatosunda kabul edildikten sonra yapılacak danışman atamaları için geçerlidir.

Yürütme

Madde 9 – (1) Bu Yönerge hükümleri Selçuk Üniversitesi Rektörü tarafından yürütülür.


68093
Öğrenci
381005
Mezun
3130
Akademik Personel
4317
İdari Personel
24
Fakülte
8
Enstitü
5
Yüksekokul
22
Meslek Yüksekokul
53
Araştırma Merkezi
187
Öğrenci Topluluğu