DERSLER
Yüksek Lisans |
Dersin Adı |
Dersin İçeriği (Amaç ve Kapsam) |
Zorunlu / Seçmeli |
Türk Sanatının Temelleri Üzerine Kaynak Okumaları |
Bu ders ile Türk Sanatında temel olabilecek kaynakların tanıtılarak öğrenciler tarafından okunmasını sağlamak amaçlanmaktadır. Yüksek lisans eğitimi sırasında okutulan bu kaynakların, yapılan yönlendirme ile analizlerinin yapılması, bilgilerin karşılaştırılarak kalıcı hale getirilmesi hedeflenmektedir. Kaynak okuma alışkanlığının geliştirilmesi ve rapor yazma kurallarının öğretilmesi diğer amaçlardır. |
SEÇMELİ |
|
Motif Sembol İlişkisi |
Bir topluma ait birçok maddi kültür örneği üzerinde geleneksel motif ve işaretler bulunmaktadır Bu motiflerin adları ve binlerce yıldan günümüze kadar uzanan özel anlamları vardır Bu anlamlar eseri ortaya koyan kişilerin içinde bulundukları durumu duygularını toplumsal statülerini istek arzu beklenti gibi duygusal durumlarını dilek ve isteklerini ifade eden semboller şeklindedir Aynı zamanda yaşam koşulları hakkında da bilgi verici niteliktedir Ders kapsamında 1-Geçmişten günümüze yer alan bu desen ve motiflerin dili ve anlamları üzerinde yapılan detaylı araştırmalar sonucunda elde edilen veriler incelenecek 2-Sembol kavramı üzerinde durulacak 3-Bazı desen ve motiflerin sembolize ettikleri anlamlar inanç itikat ve batıl inanışlarla ilişkili olan anlamları araştırılacak 4-Anadolu motifleri anlamları bakımından kategorik olarak ele alınacaktır Öğrenci ders sonunda motiflerin Anadolu’daki yayılımını sembolik anlamlar ile açıklayabilme motifler arasında bağlantı kurabilme eser üzerinden Türk topluluklarının yaşam biçimi hakkında ipuçları elde edebilme gibi yeterliliklere sahip olacaktır. |
SEÇMELİ |
|
Doğal Boya Teknolojileri II |
Boya nedir? Boyarmadde nedir? Doğal boya nedir? Bitkisel boya nedir? Bitkisel ve doğal boyacılığın dünya ve Anadolu tarihçesi. Dokuma sanatında doğal boyacılığa neden ihtiyaç duyulduğu? Botanik bilimi. Bitkilerin kullanılan kısımları. Bitkilerden elde edilen renkler (kırmızı, mavi, sarı, kahverengi, siyah vb) Bitkilerden sık kullanılanların tanıtımı (aspir, ceviz, kökboya, cehri, soğan, elma, papatya, mürver, nar, çivit) Bitkisel boya hazırlama yöntemleri. Extract nedir? Extract hazırlama nedir? Boyama yaparken boyamayı etkileyen faktörler, İdeal ölçüler, Mordan nedir? Neden uygulanır? Mordanlama yöntemleri Aktarılan bilgilerin tekrarı ve bitkisel ve kimyasal boyacılığın çeşitli açılardan karşılaştırılması. Farkların tespit edilmesi. Olumlu ve olumsuz özelliklerin tartışılması. Bitkisel boyacılıkta haslık kavramı. Neden haslık ölçümü yapıldığı. Haslık türleri. Hangi haslıklara ihtiyaç olduğu ve hangilerinin nerede kullanıldığı. Haslık ölçümünün nasıl yapıldığı, nasıl değerlendirildiği. Haslıkta kullanılan skalalar. TSE kriterleri. Bu bilgileri içeren atölye uygulamaları ve renk araştırmaları yapılır. |
SEÇMELİ |
|
Doğal Boya Teknolojileri I |
Boya nedir? Boyarmadde nedir? Doğal boya nedir? Bitkisel boya nedir? Bitkisel ve doğal boyacılığın dünya ve Anadolu tarihçesi. Dokuma sanatında doğal boyacılığa neden ihtiyaç duyulduğu? Botanik bilimi. Bitkilerin kullanılan kısımları. Bitkilerden elde edilen renkler (kırmızı, mavi, sarı, kahverengi, siyah vb) Bitkilerden sık kullanılanların tanıtımı (aspir, ceviz, kökboya, cehri, soğan, elma, papatya, mürver, nar, çivit) Bitkisel boya hazırlama yöntemleri. Extract nedir? Extract hazırlama nedir? Boyama yaparken boyamayı etkileyen faktörler, İdeal ölçüler, Mordan nedir? Neden uygulanır? Mordanlama yöntemleri Aktarılan bilgilerin tekrarı ve bitkisel ve kimyasal boyacılığın çeşitli açılardan karşılaştırılması. Farkların tespit edilmesi. Olumlu ve olumsuz özelliklerin tartışılması. Bitkisel boyacılıkta haslık kavramı. Neden haslık ölçümü yapıldığı. Haslık türleri. Hangi haslıklara ihtiyaç olduğu ve hangilerinin nerede kullanıldığı. Haslık ölçümünün nasıl yapıldığı, nasıl değerlendirildiği. Haslıkta kullanılan skalalar. TSE kriterleri. Bu bilgileri içeren atölye uygulamaları ve renk araştırmaları yapılır. |
SEÇMELİ |
|
Çini Motifleriyle Özgün Tasarımlar |
Geleneksel Türk Sanatlarında ve Türk çini sanatında kullanılan motiflerin incelenmesi ve bu konuyla ilgili bilgi verilmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır. Bitkisel motiflerin ve yarı üsluplaştırılmış çiçeklerin araştırılarak bu motiflerin form ve özelliklerinin incelenmesi ders için önem taşımaktadır. Bitkisel motiflerden; lale, gül, karanfil, sümbül, zambak ve çiçek motiflerinin araştırılarak bu motiflerin, çizim ve tasarımlarının yapılması dersin haftalık işleyiş sürecini oluşturmaktadır. Bu motiflerin öğrenilmesi ile özgün eskiz tasarım çalışma uygulamaları, renkli uygulamalar ve gerekli görüldüğü takdirde çini ürün üzerine uygulamalar yapılmaktadır. |
SEÇMELİ |
|
Halı ve Düz Dokuma Yaygılarda Yöresel Araştırmalar II |
Geleneksel Türk el dokumalarının günümüzde halen uygulandığı yöreler araştırılarak saha çalışması ile yöre dokumalarını yerinde tespit edilmesi ve kaynak kişilere ulaşılması hedeflenmektedir. Ayrıca farklı yörelerde alan araştırması yapılarak, sahada tespit edilen dokumaların özeliklerinin kayıt altına alınarak bilimsel yayına dönüştürülmesi veya sonuçlarının seminer olarak sunulması amaçlanmaktadır. |
SEÇMELİ |
|
Motif Analizi ve Uygulamaları |
Anadolu el dokumalarında kullanılan motifler, sınıflandırılmaları ve anlamları, bu motiflerin kullanıldığı yöreler, yörelere göre adlandırılmaları ve bu motiflerle oluşturulan desenlerin açıklanması amaçlanmıştır. Ayrıca motif tasarımlarında teknik özellikler üzerinde durulacaktır. Geleneksel motifler ışığında özgün tasarımlar yapılacaktır. |
SEÇMELİ |
|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri, araştırma konusunun seçimi, sınırlandırılması ve geçici plan hazırlama ile kaynakların araştırılması, kütüphanelerden yararlanma konularında bilgilerin aktarılması. Kaynakların değerlendirilmesi, saha çalışması, araştırma metnini oluşturma, dipnot ve kaynakça yazım kuralları ve bilimsel etik kurallarının aktarılması konularını kapsamaktadır. |
ZORUNLU |
|
Geleneksel Türk El Dokumaları Tarihi I |
Geleneksel Türk el dokumalarının genel özellikleri hakkında teorik bilgi verilmesi ve farklı yörelerde alan araştırması yapılarak, sonuçlarının seminer olarak sunulması amaçlanmaktadır. |
SEÇMELİ |
|
Halı ve Düz Dokuma Yaygılarda Yöresel Araştırmalar I |
Halı ve düz dokuma yaygıların doğuşundan günümüze tarihsel gelişimi, malzeme, teknik, çeşit, motif ve kompozisyonları hakkında bilgileri kapsamaktadır. Geleneksel Türk El dokumaları konusunda yapılan yayınların taranması ve içerikleri hakkında detaylı çalışmalar yapılacaktır. Bu araştırmaların bibliyografya taramaları yapılacaktır. |
SEÇMELİ |
|
Geleneksel Türk Sanatları Terminolojisi |
Ders; haftada 3 ders saati olarak, konu anlatımı ve karşılıklı yorumlama teknikleri ile öğrenci devam takibi yapılarak sürdürülmektedir. Geleneksel Türk Sanatları alanlarının özellikleri ve içerisinde barındırdığı terminolojisinin kavranması dersin özel amacıdır. Ders içerisinde her hafta farklı bir sanat alanını terminolojik açıdan ele alınarak bilinmeyen hammadde, teknik, desen isimleri yeniden tanımlanır ve bunun sonucunda bir alan sözlüğü oluşturulur. Görsel ve destekleyici farklı bilgi kaynaklarının da kullanıldığı dersin sonunda ise öğrencilerin belirleyeceği çeşitli Geleneksel Türk Sanatları konularında, teknik çözümlemeleri yapılmış bir sözlük oluşturmaları istenmektedir. Oluşturulacak bu sözlük öğrenciler tarafından ders semineri olarak son ders haftası sınıfta sunulacak ve dönem sonu final notu bu seminerin hazırlanması ve sunum becerisinin sınanması ile verilecektir. Öğrenciler ayrıca ders seminerini ödev şeklinde elden teslim edeceklerdir. Değerlendirme; dönemde bir kez final sınavı döneminde yapılmaktadır. Değerlendirmeye haftalık çizelgeler ile takip edilen öğrencinin derslere devamlılığı ve derse katılım performansı da eklenmektedir.
|
SEÇMELİ |
|
Lif ve Tekstil Teknolojisi 1 |
Lifin tanımı, tarihçesi, tekstil liflerinin sınıflandırılması, kullanımla ilgili temel özellikleri, elde ediliş yöntemleri, tekstil liflerinin iç yapısı ve fiziksel ve kimyasal temel özellikleri, teorik olarak anlatılacak ve görsel örnekler ile desteklenecektir. Doğal ve yapay lifler kapsamında bitkisel lifler, hayvansal lifler, madensel lifler ve kimyasal lif kavramı aktarılacaktır. Liflerin elde edilme prensipleri ve yöntemleri, kimyasal lif elde etme yöntemleri, rejenere lifler, sentetik lifler açıklanacaktır. Ayrıca tekstilde kullanılan liflerin Türkiye için önemi ve kullanım alanları üzerinde durulacak ve iplik çeşitleri ile ilgili bilgiler aktarılacaktır. Değerlendirme; dönemde bir kez final sınavı döneminde yapılmaktadır. Öğrencilere ders notlarından oluşan beş soru sorulmakta ve yazılı olarak ifade etmeleri beklenmektir. Değerlendirmeye haftalık çizelgeler ile takip edilen öğrencinin derslere devamlılığı ve derse katılım performansı da eklenmektedir.
|
SEÇMELİ |
|
Lif ve Tekstil Teknolojisi 2 |
Lif çeşitlerini saptama amaçlı olarak doğal liflerin idetifikasyon yöntemleri, bu yöntemlerin lifler üzerinde uygulaması yapılarak kavratılacaktır. Bu işlemler yapılırken ayrıntılı çizimlerin yapılması amacıyla yüksek spektrumlu mikroskop kullanılacaktır. Doğal liflerden yün pamuk, keten, kenevir, jüt ve cam lifinin detay görüntüleri, çizimi yapılarak kavratılacaktır. Değerlendirme; dönemde bir kez final sınavı döneminde yapılmaktadır. Liflerin ayrıntılı identifikasyonlarından oluşan çizim dosyası, ders semineri olarak son ders haftası sınıfta sunulacak ve dönem sonu final notu bu seminerin hazırlanması ve sunum becerisinin sınanması ile verilecektir. Öğrenciler ayrıca ders seminerini ödev şeklinde elden teslim edeceklerdir. Değerlendirmeye haftalık çizelgeler ile takip edilen öğrencinin derslere devamlılığı ve derse katılım performansı da eklenmektedir.
|
SEÇMELİ |
|
Fotoğrafçılık |
Fotoğraf tanımı ve kısa tarihçesi, güncel fotoğraf tekniklerinin temel prensiplerini kapsar. Fotoğraf makinesi çeşitleri, fotoğraf makinelerini kullanma bilgisini, ışık, renk, aydınlatma çeşitleri ve araçlarını, objektif çeşitlerini, filmler, alan derinliği, enstantane -diyafram kombinasyonu, fotoğrafta kompozisyon ilkelerini öğretmeyi amaçlar. Fotoğraf çekim teknikleri, ışık, ışığın süresi, fotoğraf pozlama süresi, çekim teknikleri, teknik ekipman, kapalı ve açık mekan çekimleri, özellikleri, kullanılacak malzeme, film çeşitleri, tipleri, fotoğraf tarihi ve fotoğraf çekiminde etik ilkeler anlatılacak ayrıca bilimsel araştırmalarda fotoğraf çekim yöntemleri üzerinde durulacaktır. Oluşturulacak temalı fotoğraflardan oluşan portfolyo ödevi, son ders haftası sınıfta sunulacak ve dönem sonu final notu bu ödevin hazırlanması ve sunum becerisinin sınanması ile verilecektir. Öğrenciler ayrıca temalı fotoğraf portfolyolarını ödev şeklinde elden teslim edeceklerdir. Değerlendirme; dönemde bir kez final sınavı döneminde yapılmaktadır. Değerlendirmeye haftalık çizelgeler ile takip edilen öğrencinin derslere devamlılığı ve derse katılım performansı da eklenmektedir. |
SEÇMELİ |
|
|
Plastik Sanatların Yapısal İncelemesi I |
1. Görsel ve algısal yeteneğinin geliştirilmesi 2. Sanatsal olanla olmayanı ayırt edebilmesi 3. İlk çağ filozoflarından günümüze kadar her dönemde güzellik kavramının sorgulanması, ilk çağdan bugüne izmlerin güzellik kavramları ve görüşleri ile bunların sanata yansımaları 4. Sanat kuramlarını öğrenerek çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip olabilmesi 5. Sanatsal olanla olmayanı ayırt edebilmesi
|
SEÇMELİ |
Plastik Sanatların Yapısal İncelemesi II |
1. Sanat Eleştirisinin anlamı, dersin işlenme şekli hakkında bilgi verilmesi 2. Eleştiri Çeşitleri 3. Eleştiri yazıları inceleme 4. Estetik algı, estetik obje, estetik suje, estetik değer ve yargı 5. Estetik eleştiri (iç yapı, dış yapı)(Betimleme, çözümleme, estetik değer ve yargı) 6. Sanat kuramları (yansıtma, anlatımcı, biçimci, işlevsel vb.) 7. Kuramları örnekler üzerinde pekiştirme 8. İzmlerin başyapıtlar Üzerine Eleştiri anlayışları 9. İzmlerin başyapıtlar Üzerine Eleştiri anlayışları 10. İzmlerin başyapıtlar Üzerine Eleştiri anlayışları 11. İzmlerin başyapıtlar Üzerine Eleştiri anlayışları 12. Sanatsal faaliyetlerle ilgili eleştiri yapabilme 13. Sanatsal faaliyetlerle ilgili eleştiri yapabilme 14. Sanatsal faaliyetlerle ilgili eleştiri yapabilme
|
SEÇMELİ |
DERSLER |