Oryantasyon ve Akran Danışma Programı
Oryantasyon
Akademik dönem sırasında , yeni başlayan özel gereksinimli öğrencilerin üniversiteye ve akademik hayata geçişleri için yapılan bilgilendirme etkinliğidir.Oryantasyon programı kapsamında öğrencilerimize yerleşke gezisi yaptırılır. Bu oryantasyon gezisinde derslikler, laboratuvarlar, kütüphane, yemekhane, akademik ve idari bölümler, sosyal ve kültürel alanlar gibi yerler gezdirilerek tanıtılır. Akademik ve idari bölümlerin tanıtım sunumları yapılır. İdari bölümlerin, öğrencilerin üniversite imkanlarından nasıl yararlanacağı konusunda yapacakları sunumlar ile devam eder. Öğrencilerimizin üniversite ve yerleşke imkanlarından en üst seviyede yararlanabilmeleri için tüm imkanlar seferber edilir.
Bu oryantasyon programı gezilerinde, yeni başlayan öğrencilerimize akran danışmanlığı programı kapsamında, kısmi zamanlı çalışan öğrenciler ve üst sınıf öğrencileri eşlik eder.
Akran Danışmanlığı
Bölümlerinde, öğrenci konseyinde, öğrenci kulüplerinde, üniversite spor takımlarında ve kısmi zamanlı çalışma programında aktif olarak görev almış, akademik olarak başarılı, iletişim yeteneği gelişmiş, üniversite aidiyeti yüksek öğrencilerimizden oluşan Akran Danışmanlar bu program dahilinde belirli aralıklarla eğitimler alırlar. Eğitimlerini başarıyla tamamlayan 3. ve 4. Sınıf öğrencisi akran danışmanlar, 1. sınıfa yeni başlayanlar, hazırlık öğrencileri ve uluslararası değişim programlarıyla gelen öğrencilerimize akran danışmanlık yapar.
Akran Danışmanın Görevleri
*Yeni öğrenciler ile buluşmalar organize ederek onları bölüm/fakülteleri ile tanıştırırlar,
*Online ve yüz yüze akran danışmanlık hizmeti sunarlar,
*Derslere uyum, yerleşke kaynaklarını ve araçlarını keşfetme, yerleşke hayatına alışma gibi konularda öğrencilerin sıkça sorduğu sorulara yanıt verirler,
*Bu amaçla düzenlenen eğitim programlarına ve toplantılara katılırlar,
*Bu amaçla danışan gruplarıyla eğitim programları ve toplantılar düzenlerler,
*Danışanlarının yönerge, yönetmelik, prosedür, kural ve esaslarını anlamalarına yardımcı olurlar,
*Yeni öğrencileri üniversite yaşam ve yerleşke hayatında daha aktif rol oynamaya teşvik ederler,
*Danışanları, gerektiğinde akademik ve idari yöneticilere yönlendirirler,
*Danışanlarını öğrenci kulüplerine, spor, kültür ve sanat takımlarına yönlendirirler,
*Ders seçimi ve müfredata ilişkin ön danışmanlık konularında yardımcı olurlar.
Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler sayesinde öğrenciye erişimin kolaylaşması, bilginin paylaşımına olanak sağladığı gibi bu bilginin hızla yayılmasına da kaynak olmaktadır. Oryantasyon, üniversiteye başlarken öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler ve uyum sorunları ile başa çıkabilmeleri için yol göstermek ve oryantasyon çalışmalarının daha geniş bir öğrenci grubuna yayılmasını sağlamaktır. Üniversiteye yeni giren öğrenciye okula başlamadan önce veya kayıt olmasını takiben ilk haftalarda okula alıştırma yönünde, daha sonraki yıllarda da kendini yenileyerek devam eden bir süreç şeklinde uygulanabilir.Oryantasyon eğitimi, üniversitelerin gerek mevcut düzenlerinin devamında, gerekse organizasyonel gelişmede önemli bir rol oynamaktadır. Öğrencilere okula ilk geldikleri günlerde veya ara sınıflarda karşılaşacakları muhtemel zorluklar esnasında yapılan oryantasyon eğitimi öğrencinin okula yabancılaşmasını önlemekte ve sosyal kaynaşmayı çabuklaştırmaktadır. Öğrencilerin belirsizlik ve bilgisizlikten doğan şikayetlerini azaltmak, deneme –yanılma yoluyla öğrenmenin önüne geçmek ve mevcut düzenin işleyişinde aksamalar meydana gelmemesi için oryantasyon eğitiminin yapılması gerekmektedir. Oryantasyon eğitimi, öğrencinin okulla bütünleşmesinde, öğrencilerin hocalarını ve birbirlerini yakından tanımalarında faydalı olmaktadır. Etkili bir oryantasyon programı uygulamaya başlamadan çok önce, işe öğrenci ile ilişki kurmakla başlamalıdır: Öğrenciye kayıt, barınma, okulundaki rehberlik ve öğrenci hizmetleri, oryantasyon programının duyurusu (tarih – yer – saat – ulaşım) gibi bilgilerin iletilmesi önemlidir.
ORYANTASYON GEREKLİLİĞİ
Eğitim kurumlarında, sistem temelde öğrencilerin varlığı üzerine kurulur. Yeni gelen öğrencilere, üniversiteyi ve üniversitenin hizmet olanaklarını tanıtma programlarının yapılması gerekir. Bu programların yapılma amaçları şunlardır :
• Öğrencilerin üniversite olanaklarından azami derecede yararlanmasını sağlamak
• Öğrencilere üniversitenin olanaklarını, kurallarını, üniversitenin tarihçesini tanıtarak yakın çevreye uyumlarını sağlamak
• Öğrencilerle ilgilenildiği, hoş karşılandığı duygusunu hissettirmek ve güvenini arttırmak
• Öğrenci kişilik hizmetlerinin temeli olan iyi insan ilişkileri kurmak ve geliştirmek
• Öğrencilerin kısa sürede okula uyum sağlamasına yardımcı olmak
• Öğrencileri okula güdeleyerek okuldaki başarılarını arttırmak
• İlk yılda karşılaşılabilecek problemler, sorunları ortaya çıkmadan önleyebilmek
ORYANTASYON ETKİNLİKLERİNİN KAPSAMI
Oryantasyon hizmetleri kapsamında yapılabilecek etkinlikler aşağıdaki gibi sınıflanabilir:
• Okula yeni gelen öğrencileri karşılama (sıcak bir tebessümle “hoş geldin” diyerek başlayabiliriz.)
• Üniversiteyi ve birimlerini gezdirip tanıtma: Üniversite yönetim yapısı ve işleyişi hakkında bilgi verme; öğrenci işleri müdürlüğünün öğrenciye yönelik hizmetlerini tanıtma; öğrenim görülecek bölümleri ve müfredatlarını tanıtma, yabancı dil, laboratuvar, bilgisayar olanaklarını tanıtma.
• Disiplin, sınıf geçme ve devam yönetmelikleri hakkında bilgi verme
• Kütüphane, yemekhane, barınma ve ulaşım gibi olanaklar hakkında açıklamalar yapma ve nasıl yararlanılacağını gösterme
• Mediko-sosyal, sağlık ve spor hizmetlerini tanıtmak, nasıl faydalanılacağını anlatmak
• Ruh sağlığı, Psikolojik Danışma ve Rehberlik hizmetlerini tanıtmak ve nasıl faydalanılacağını anlatmak
• Okuldaki etkinlikler, varsa öğrenci kulüpleri hakkında bilgi verme
• Okulu ve çevreyi tanıtma gösterileri, tanışma çayları, çevreyi tanıma gezileri, ... vb. etkinlikler okulun özelliğine ve ihtiyaca göre düzenlenebilir.