Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK), uygunluk değerlendirme kuruluşlarını akredite ederek bu kuruluşların ulusal ve uluslararası standartlara göre faaliyet göstermesini sağlamak amacıyla, merkezi Ankara’da olmak üzere 4 Kasım 1999’da kurulmuştur. TÜRKAK, Dışişleri Bakanlığına bağlı, özel hukuk hükümlerine tabi, idari ve mali özerkliği olan, kâr amacı gütmeyen bir kamu kuruluşudur ve özel bütçeye sahiptir. Türkiye’de uygunluk değerlendirme faaliyetlerini akredite etme yetkisine sahip tek kurum olarak, kalibrasyon, deney, tıbbi deney, belgelendirme, muayene, doğrulama, yeterlilik testi sağlama, referans malzeme üretimi, numune alma gibi hizmetlerde yetki sahibidir. Bu görev alanlarına dair akreditasyon faaliyetleri yalnızca TÜRKAK tarafından yürütülebilir; başka bir kurum bu alanda akreditasyon işlemleri gerçekleştiremez.
Yükseköğretim kurumlarının kalite güvencesi süreçleri ise Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yönetilmektedir. 23 Temmuz 2015 tarihinde yayımlanan “Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği” ile kurulan YÖKAK, daha sonra 1 Temmuz 2017’de 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'na eklenen düzenlemelerle yeniden yapılandırılmıştır. Kamu tüzel kişiliğine sahip olan ve idari-mali özerkliği bulunan YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma faaliyetleri ve idari hizmetlerinin kalite değerlendirmelerini yürütmekte; iç ve dış kalite güvencesi süreçleri ile akreditasyon işlemlerini koordine etmektedir.
YÖKAK, 13 üyeden oluşmaktadır:
YÖK tarafından seçilen üç üye,
ÜAK (Üniversitelerarası Kurul) tarafından seçilen üç üye,
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından bir üye,
MYK (Mesleki Yeterlilik Kurumu) temsilcisi bir üye,
TÜSEB (Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı) temsilcisi bir üye,
TÜBİTAK temsilcisi bir üye,
TÜRKAK temsilcisi bir üye,
TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) temsilcisi bir üye,
ve bir öğrenci temsilcisi.
YÖKAK’ın temel görevleri arasında, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesini gerçekleştirmek, akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilme ve tanınma süreçlerini yönetmek ve kalite güvencesi kültürünün yükseköğretim kurumlarında yerleşmesini ve yaygınlaşmasını sağlamak bulunmaktadır.