HASTA HAKLARI
- Bu sağlık kuruluşuna, sağlık hizmeti almak için başvuran herkesin;
- Hizmetten genel olarak faydalanma:Adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlıklı yaşamanın teşvik edilmesine yönelik faaliyetler ve koruyucu sağlık hizmetlerinden faydalanmaya,
- Eşitlik içinde hizmete ulaşma:Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet almaya,
- Bilgilendirme:Her türlü hizmet ve imkanın neler olduğunu öğrenmeye,
- Kuruluşu seçme ve değiştirme:Sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirmeye ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya,
- Personeli tanıma, seçme ve değiştirme:Sağlık hizmeti verecek ve vermekte olan tabiplerin ve diğer personelin kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye, seçme ve değiştirmeye,
- Bilgi isteme:Sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü ve yazılı olarak istemeye,
- Mahremiyet:Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmetini almaya,
- Rıza ve izin:Tıbbi müdahalelerde rızanın alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya,
- Reddetme ve durdurma:Tedaviyi reddetmeye veya durdurulmasını istemeye,
- Güvenlik:Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya,
- Dini vecibelerini yerine getirebilme:Kuruluşun imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye,
- Saygınlık görme:Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir yaklaşımla sağlık hizmeti almaya,
- Rahatlık:Her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültü ve rahatsız edici bütün etkenler bertaraf edilmiş bir ortamda sağlık hizmeti almaya,
- Ziyaret:Kurum ve kuruluşlarca belirlenen usül ve esaslara uygun olarak ziyaretçi kabul etmeye,
- Refakatçi bulundurma:Mevzuatın, sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde ve tabibin uygun görmesi durumunda refakatçi bulundurmayı istemeye,
- Müracaat, şikayet ve dava hakkı:Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat, şikayet ve dava hakkını kullanmaya,
- Sürekli hizmet:Gerektiği sürece, sağlık hizmetlerinden yararlanmaya,
- Düşünce belirtme: Verilen hizmetler konusunda düşüncelerini ifade etmeye, hakkı vardır.”
HASTA SORUMLULUKLARI
-Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.
-Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.
-Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
-Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek, sağlık karnelerinin vizesini zamanında yaptırmak zorundadır.
- Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme
-Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.
-Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
-Hasta sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
-Hastanın; tedavi, bakım sürecince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması beklenir.
-Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi gerekir.
-Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
-Hasta; hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.
- Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma
-Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.
-Hastanın; tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.
-Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.
-Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.
SORUMLULUKLARI VARDIR